Skip to content
ufnal.pl

ufnal.pl

Ekspert ds. mechaniki i samochodów

  • Strona główna
  • O mnie
  • Informacje o samochodach
  • Mechanika samochodowa
  • Pozostałe
  • Wszystkie artykuły
  • Napisz
  • Strona główna
  • Pozostałe
  • Z czego produkuje się smary litowe?
  • Pozostałe

Z czego produkuje się smary litowe?

31 maja 2022

Ochrona powierzchni trących przed szybkim zużyciem realizowana jest poprzez stosowanie różnego rodzaju smarów. Jedną z ich najpopularniejszych kategorii są smary litowe znajdujące zastosowanie w motoryzacji, budownictwie i przemyśle m.in. przy smarowaniu łożysk, przekładni, różnego rodzaju połączeń i prowadnic. Bazą takich smarów są oleje i mydła litowe. Współcześnie w produktach typu Fuchs Renolit stosuje się również różnego rodzaju modyfikatory, które poprawiają podstawowe właściwości smaru.

Co to jest smar techniczny?

Smar techniczny to substancja o płynnej, półpłynnej (żelowej) lub stałej konsystencji, którą wykorzystuje się w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy ruchomymi elementami maszyny lub innego rodzaju konstrukcji. Smary litowe, takie jak Fuchs Renolit LX EP 2 przeznaczone są do smarowania powierzchni metalowych, głównie stalowych. Doskonale przylegają do metalu i tworzą na jego powierzchni powłokę ochronną zapewniającą dobry poślizg, zabezpieczającą przed tarciem i związanymi z nim uszkodzeniami mechanicznymi. Bazą wszystkich smarów są oleje, najczęściej mineralne, do których dodaje się substancje zagęszczające oraz różnego rodzaju modyfikatory, które nadają im dodatkowe, specjalne właściwości.

Skład smarów litowych

W sprzedaży znajdziemy wiele rodzaje smarów wyprodukowanych z oleju i mydła litowego. Najbardziej uniwersalne produkty wzbogacane są popularnymi modyfikatorami, które chronią smarowane elementy przed utlenianiem i zużyciem. Na przykład w smarze Fuchs Renolit LX EP 2 zastosowano dodatki przeciwzużyciowe EP (Extreme Pressure). Dzięki nim powłoka smarująca jest trwalsza i gwarantuje dobry poślizg również przy dużym obciążeniu. Specjalistycznymi smarami litowymi są ich wersje z dwutlenkiem molibdenu, z teflonem czy kondycjonerem metalu. Litowe smary z molibdenem wykorzystywane są w układach, w których występują duże prędkości obrotowe i przejściowo wyższe temperatury niż 100 stopni Celsjusza. Smarów z dodatkiem teflonu używa się w układach odsłoniętych, wystawionych na bezpośrednie działanie czynników środowiskowych. Takie smary są mniej podatne na zabrudzenia. Zapewniają lepszą ochronę przed korozją. Smary litowe z kondycjonerem metalu stosuje się w trudnodostępnych miejscach. Doskonale znoszą wysokie ciśnienia i mają dużo większą trwałość niż smary uniwersalne.

Bazą smarów litowych jest zawsze olej, najczęściej mineralny oraz mydło litowe. Większość uniwersalnych produktów typu Fuchs Renolit zawiera również przydatne modyfikatory, dodatki przeciw korozji i zużyciu, substancje stabilizujące i chroniące przed utlenianiem.

Continue Reading

Poprzedni: Poznaj Samochód Opel Combo Nowa Wersja
Następny: Wpływ alkoholu na prowadzenie samochodu

Powiązane wpisy

Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl
  • Pozostałe

Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl

28 lutego 2024
Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?
  • Pozostałe

Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?

28 czerwca 2023
Akumulatory do traktorów – jak wybrać najlepszy?
  • Pozostałe

Akumulatory do traktorów – jak wybrać najlepszy?

30 marca 2023
Współczesne trendy w tuningu samochodowym
  • Pozostałe

Współczesne trendy w tuningu samochodowym

21 grudnia 2022
Czego o samochodach uczą na kursie prawa jazdy?
  • Pozostałe

Czego o samochodach uczą na kursie prawa jazdy?

29 września 2022
Zagrożenia związane z jazdą samochodem na kacu
  • Pozostałe

Zagrożenia związane z jazdą samochodem na kacu

31 sierpnia 2022

Lista wpisów

Jak wygląda proces regeneracji turbo step by step?
  • Mechanika samochodowa

Jak wygląda proces regeneracji turbo step by step?

2 września 2024
Regeneracja turbosprężarki to proces, który pozwala przywrócić jej pełną sprawność, jednocześnie oszczędzając na kosztach zakupu nowej części. W artykule omówimy krok po kroku, jak wygląda ten proces, począwszy od diagnozy, przez...
Czytaj wpis
Opony całoroczne Dębica – dlaczego są lepsze od sezonowych?

Opony całoroczne Dębica – dlaczego są lepsze od sezonowych?

19 kwietnia 2024
Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl

Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl

28 lutego 2024
Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?

Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?

28 czerwca 2023
Akumulatory do traktorów – jak wybrać najlepszy?

Akumulatory do traktorów – jak wybrać najlepszy?

30 marca 2023

Czytaj także

Jak wygląda proces regeneracji turbo step by step?
  • Mechanika samochodowa

Jak wygląda proces regeneracji turbo step by step?

2 września 2024
Opony całoroczne Dębica – dlaczego są lepsze od sezonowych?
  • Informacje o samochodach

Opony całoroczne Dębica – dlaczego są lepsze od sezonowych?

19 kwietnia 2024
Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl
  • Pozostałe

Tekstylne czy jeansowe? Porównanie spodni na motocykl

28 lutego 2024
Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?
  • Pozostałe

Jak rozpoznać rodzaj opon? Jak dobrać odpowiednie do auta?

28 czerwca 2023
Copyright © All rights reserved.